Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Melalui Kajian Kitab Safinah An-Najah pada Remaja Dusun Bedilan Margokaton Seyegan Sleman

  • Hidayatullah Hidayatullah Akademi Manajemen Administrasi Yogyakarta
Keywords: Internalization of Values, Character, Teenagers, Book Study, Safinah an-Najah

Abstract

This study examines the internalization of adolescent character values ​​through a study of religious books.Safinah an-Najahin Dusun Bedilan. Qualitative case study method was used with interview, observation, and documentation techniques. The results of this study explain that values ​​such as honesty, responsibility, discipline, and social concern are instilled through the methodthe bandongcontextually. Success is influenced by communicative ustadz, support from community leaders, and the role of parents. The obstacles include low interest among teenagers and difficulty in understanding the language of the book. Despite the obstacles, this study has a positive impact on the formation of adolescent character, both in worship and social life. The process is carried out continuously and interactively, making the yellow book an effective medium for developing Islamic character for the young generation in rural areas.

References

Alqudsi, Z., & Wahfroturrohmah. (2023). Pembentukan Karakter Santri Tahfizh: Studi di Surakarta. Lembaga Penelitian UIN Surakarta.

Ambon, J. P. I. I. (2022). Bandongan dan Sorogan dalam Pendidikan Akhlak. Jurnal Pendidikan Islam IAIN Ambon, 5(2), 88–90.

Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2015). Research-Based Character Education. Routledge.

Fajrin, Suhaimi, & Taufikurrahman. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak Dalam Kitab Ta’limul Muta’alim Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar. Kabillah: Journal of Social Community, 6(2), 101. https://ejournal.iainata.ac.id/index.php/kabilah/article/view/145

Faisal, Ahmad. (2019). Kajian Kitab Kuning dan Perubahan Spiritualitas Remaja. Nadwa, 2(2), 89.

Hanafiah, Yusuf. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Melalui Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Islamika, 5(2), 52. https://ejurnal.umri.ac.id/index.php/JSI/article/view/4303

Hidayatullah, H. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Religiusitas Pada Siswa SMP Sultan Agung Seyegan Melalui Peringatan Isra’ Mi’raj. Welfare: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 373–381. https://doi.org/10.30762/welfare.v1i2.520

Hidayati, S., & Mahfudz, A. (2021). Inovasi Pembelajaran Kitab Kuning di Era Digital (cet. 1). Deepublish.

Kemendiknas. (2011). Panduan Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah. Kementerian Pendidikan Nasional.

Kemdikbudristek. (2022). Pedoman Implementasi Kurikulum Merdeka dan Penguatan Karakter. Kemdikbudristek.

Kusuma, Diah. (2024). Wawancara dengan peserta kajian kitab Safinah an Najah.

Lembaga Penelitian IAIN Madura. (2023). Efektivitas Pengajaran Kitab Kuning dalam Pembentukan Karakter Santri. IAIN Madura Press.

Miftahurrahman. (2024). Wawancara dengan ketua pemuda dusun Bedilan.

Miftahurrahman & Della. (2024). Wawancara dengan peserta kajian kitab Safinah an Najah dan Ketua Pemuda dusun Bedilan.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru (Edisi Terj.). UI Press.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revi). Remaja Rosdakarya.

Mubarok, M., Fauzan, A., & Sari, N. (2023). Relevansi Kitab Kuning dalam Penguatan Karakter Generasi Z. Lintang Media.

Mursyidi, Wathroh, et al. (2022). Penguatan Nilai Karakter Islam melalui Internalisasi di Sekolah. UINSA Press.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D (Edisi Ke-3). Alfabeta.

Susanto, H. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam: Pendekatan Teoretis dan Praktis. Samudra Biru.

Suryana, D., & Asy’ari, M. (2022). Sinergi Tiga Pilar Pendidikan Karakter di Lingkungan Desa Religius. UMM Press.

Syahlan, Muh. (2024). Wawancara dengan ketua RW Dusun Bedilan Sleman Yogyakarta.

Syahputra, I., & Ramdani, A. (2022). Krisis Moral Remaja dan Tantangan Pendidikan Karakter Berbasis Pesantren. CV. Rumah Ilmu Cendekia.

Utari, Rafita. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Remaja Melalui Analisis Kitab ‘Iẓah an-Nāsyi’īn’. Instructional Development Journal, 4(1), 16. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IDJ/article/view/11884

Ust. Hidayat. (2024). Wawancara dengan Pengampu Kajian kitab Safinah An Najah.

Wakhid, Nur. (2024). Wawancara dengan ketua Takmir Masjid Al Haq Bedilan Sleman Yogyakarta.

Warfuah, Warfuah & Tedi, K. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Melalui Pembelajaran Kitab Safinatun Najah Untuk Membentuk Sikap Dan Perilaku Beribadah Siswa Mts As Syamsuriyyah Jagalempeni. Eprints Perpustakaan Unwahas, 45.

Zaini, Rafi D. P. (2024). Wawancara dengan peserta Kajian Kitab Safinah an Najah.

Zamrudin. (2024). Wawancara dengan orang tua peserta kajian kitab Safinah an Najah.

Published
2025-06-29