Transformasi Pendekatan Pembelajaran IPS di era Revolusi Industri 4.0

  • Torkis Dalimunte UIN Sumatera Utara Medan
  • Ahmad Tarmizi Hasibuan UIN SUMATERA UTARA MEDAN
  • Sri Rahma Yani Harahap UIN SUMATERA UTARA MEDAN
  • Siti Fitri Hasibuan UIN SUMATERA UTARA MEDAN
Keywords: Transformation, Social Studies, Industrial Revolution, Innovation

Abstract

The Industrial Revolution 4.0 has driven a paradigm shift in the world of education, including in Social Science (IPS) learning. Transformation of learning approaches is necessary to answer the challenges of the times that demand mastery of technology, adaptive abilities, creativity, and critical thinking skills. This article is a literature review that explores the transformation of the IPS learning approach in the context of the Industrial Revolution 4.0 era. The study results indicate that IPS learning needs to be oriented towards developing 21st-century competencies, emphasizing practical, contextual application and integration of character and social values. Learning must be designed interactively, collaboratively, and fun to foster curiosity, empathy, social sensitivity, and civic responsibility. This transformation requires synergy between schools, families, communities, and the government to create a holistic and adaptive educational ecosystem. Thus, IPS education can produce a generation that is not only academically superior but also has social advantages and strong character in facing the dynamics of the Industrial Revolution 4.0.

References

Adiansah, W., Setiawan, E., Kodaruddin, W. N., & Wibowo, H. (2019). Person in Environment Remaja Pada Era Revolusi Industri 4.0. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(1), 47–60. https://doi.org/10.24198/focus.v2i1.23118

Albi, A., & Johan, S. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Amelia, U. (2023). Tantangan Pembelajaran Era Society 5.0 dalam Perspektif Manajemen Pendidikan. Al-Marsus: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 68–82. https://doi.org/10.30983/al-marsus.v1i1.6415

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Bungin, B. (2001). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif. Surabaya: Airlangga University Press.

Faiz, M. (2020). Bloom’s Taxonomy | Mengajar di Era Digital. Mas Faiz.

Fonna, N. (2019). Pengembangan Revolusi Industri 4.0 dalam Berbagai Bidang. GUEPEDIA.

Girindraswari, N. A., Mayangsari, M. A., Andis, M., Romadoni, M., & Astuti, A. A. (2025). Tubuh, Rupa, dan Busana: Eksplorasi Body Painting Dayak dalam Tata Rias dan Busana di Pendidikan Sendratasik UPR. JPKS (Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 10(1), 129–146. https://doi.org/10.30870/jpks.v10i1.31363

Gleason, N. W. (Ed.). (2018). Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0194-0

Haqqi, H., & Wijayati, H. (2019). Revolusi Industri 4.0 di Tengah Society 5.0: Sebuah Integrasi Ruang, Terobosan Teknologi, dan Transformasi Kehidupan di Era Disruptif. Anak Hebat Indonesia.

Harini, H., Prananosa, A. G., & Terminanto, A. A. (2023). Inovasi teknologi dalam meningkatkan efisiensi manajemen pendidikan dan pengabdian masyarakat di era digital. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 12891–12897.

Huda, M. (2016). Peran Pendidikan Islam Terhadap Perubahan Sosial. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1). https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i1.790

Kastina, N. R. (2022). Perubahan Pembelajaran IPS dalam Menghadapi Tantangan Abad 21 dan Era Revolusi Industri 4.0. Tugas Mata Kuliah Mahasiswa, 133–141. https://doi.org/10.20527/tmkm.v1i1.377

Khoiriah, S. U., Lubis, L. K. L. U., & Anas, D. K. N. (2023). Analisis Perkembangan Sistem Manajemen Pendidikan di Era Society 5.0. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 117–132. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v2i2.650

Kusmiarti, R., & Hamzah, S. (2019). Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Industri 4.0. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 211–222.

Lestari, T. A., Jamaluddin, J., & Pahmi, S. (2023). Identifikasi Penggunaan Media Pembelajaran dalam Proses Belajar-Mengajar di SMA Kota Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2071–2077. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i4.1640

Mashud, M. (2017). Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan di Era Abad 21. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 14(2). https://doi.org/10.20527/multilateral.v14i2.2471

Mulyadi, G. A., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial sebagai Sarana Pembentukan Karakter Siswa Menghadapi Revolusi Industry 4.0. Syntax Idea, 3(3), 520–532. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v3i3.1081

Peters, M. A. (2019). Technological unemployment: Educating for the Fourth Industrial Revolution. Dalam The Chinese Dream: Educating the Future. Routledge.

Putri, D. N., Az-Zahra, F. E., Noviyanti, S., & Chan, F. (2024). Peran Pendidikan IPS dalam Meningkatkan Rasa Nasionalisme di Era Revolusi 4.0. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 2852–2866. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10772

Rahardjo, M. (2011). Metode Pengumpulan Data Penelitian Kualitatif. http://repository.uin-malang.ac.id/1123/

Ruskandi, K., Pratama, E. Y., & Asri, D. J. N. (2021). Transformasi Arah Tujuan Pendidikan di Era Society 5.0. CV. Caraka Khatulistiwa.

Sapriya. (2017). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum.

Sumanto. (2014). Psikologi Perkembangan. Media Pressindo.

Susanti, A. I. (2021). Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Penerbit NEM.

Swastiwi, A. W. (2024). Globalisasi dan Media: Konvergensi Budaya dan Komunikasi. PT Indonesia Delapan Kreasi Nusa.

Ulya, A. R., Lubis, I., & Sukiman, S. (2023). Konsep Technological Pedagogical and Content Knowledge dan Analisis Kebutuhan dalam Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 208–215. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.501

Virmayanti, N. K., Suastra, I. W., & Suma, I. K. (2023). Inovasi dan Kreatifitas Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Pembelajaran Abad 21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 515–527. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i4.20138

Widodo, H. (2021). Pendidikan Holistik Berbasis Budaya Sekolah. UAD PRESS.

Published
2025-06-29