Penerapan Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Islam yang Efektif di Lingkungan Sekolah
Abstract
This study aims to explain how the integration of character education is implemented in Islamic Education learning in a continuous and optimal manner. The method used is a literature review with a descriptive qualitative approach by analyzing relevant scientific journals and books. The results show that the integration of character education requires synergy between teachers, the curriculum, and the school environment. Sustainable strategies such as habituation of religious values, teacher role modeling, and character evaluation are effective in shaping students' personalities holistically. However, this process faces challenges such as narrow perceptions of religious education, lack of teacher training, negative influences of social media, and limited resources. Therefore, character education in the context of Islamic Education needs to be designed systematically, collaboratively, and in accordance with current developments in order to produce intelligent, ethical, and morally upright generations.
References
Abdi, M. I. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah Berbasis Boarding School Di Indonesia. el Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 257-276.
Azzaki, N. F. S., Rohman, M. D. A., & Afandi, M. F. (2025). Strategi guru dalam mengintegrasikan pendidikan karakter melalui kurikulum pendidikan Agama Islam. NAAFI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 23–31.
Astuti, A., Hasanah, B. U., Wahyuningsih, S., Alviqry, M. S., Handayani, R., & Arman, D. (2024). Integrasi pendidikan karakter ke dalam kurikulum pendidikan Islam: Strategi dan hasil. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(6), 01–07.
Elpayuni, N., Fitri, T. A., & Bedi, F. (2024). Integrasi nilai-nilai pendidikan agama dan karakter dalam peningkatan mutu pendidikan di Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 895.
Eryandi, E. (2023). Integrasi nilai-nilai keislaman dalam pendidikan karakter di era digital. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(1), 12–16.
Febriani, S., Iswantir, M., & Akhyar, M. (2024). Pengembangan dan inovasi kurikulum pendidikan Islam dalam menghadapi era digital 4.0. Instructional Development Journal, 7(1), 44–52.
Fidarsih, I. Y., Erlina, D., & Yuniar, S. (2023). Strategi guru PAI dalam membina karakter peduli sosial peserta didik Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Muaddib: Islamic Education Journal, 6(1), 10–18.
Hasan, S. (2024). Integrasi pendidikan karakter dalam manajemen pendidikan Islam untuk menghadapi krisis moral generasi Z. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(5), 4949–4958.
Herman, T. (2020). Nilai-nilai akhlak anak usia dini. Jurnal Pendidikan, 43–60.
Husaini, H. (2024). Penerapan konsep pendidikan karakter dalam perspektif Pendidikan Agama Islam (PAI) di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Seumubeuet, 3(1), 1–10.
Ilyas, R. M. M. (2023). Konsep pendidikan karakter berdasarkan perspektif Islam serta pengadopsian nilai dasar karakter dalam Asmaul Husna. Volume 4, No. 7, Juli 2023, 1–12.
Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam pembentukan karakter peserta didik. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.
Manfaati, D. (2023). Pembentukan karakter santri melalui internalisasi nilai pendidikan Islam di Pesantren Al-Fatah Muara Bungo Jambi. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 6(1), 98–112.
Miranti, A., Lilik, L., Winarni, R., & Surya, A. (2021). Representasi Pendidikan Karakter Berbassis Kearifan Lokal dalam Motif Batik Wahyu Ngawiyatan sebagai Muatan Pendidikan Senirupa di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 5(2), 546-560.
Muthoharoh, M. (2021). Internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter melalui pembelajaran pendidikan Agama Islam di sekolah. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 3(02), 24–31.
Nafsaka, Z., Kambali, K., Sayudin, S., & Astuti, A. W. (2023). Dinamika pendidikan karakter dalam perspektif Ibnu Khaldun: Menjawab tantangan pendidikan Islam modern. Jurnal Impresi Indonesia, 2(9), 903–914.
Nafisah, F. T., & Az Zafi, A. (2020). Model pendidikan karakter berbasis keluarga perspektif Islam di tengah pandemi COVID-19. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–20.
Oktfiani, J. (2023). Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam pembentukan karakter siswa di SD N 15 Ampang Gadang. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5), 466–472.
Ritonga, S., Usela, S., Asyikin, N., Trisesa, R., & Ulan, S. (2025). Strategi guru dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Meningkatkan kemampuan berpikir kritis pada generasi Z. Indonesian Journal of Education and Development Research, 3(1), 708–715.
Santosa, Y. B. P., et al. (2024). Pemikiran pendidikan Islam. Bukel, Jawa Timur: CV. Duta Sains Indonesia.
Sari, A. D. (2021). Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam menanamkan nilai-nilai karakter pada peserta didik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 12–18.
Septian, H., & Chanifudin. (2023). Strategi guru Pendidikan Agama Islam dalam mengintegrasi nilai-nilai pendidikan karakter. JLEB: Journal of Law Education and Business, 1(2), 724–729.
Shofiyyah, N. A., Komarudin, T. S., & Ulum, M. (2023). Integrasi nilai-nilai Islami dalam praktik kepemimpinan pendidikan: Membangun lingkungan pembelajaran yang berdaya saing. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 9(2), 66–77.
Suhendra. (2018). Pendidikan anak usia dini dalam menanamkan akhlak. Jurnal Pendidikan Dasar, 40–58.
Waruwu, E., & Waruwu, E. W. (2023). Peran guru Pendidikan Agama Kristen terhadap pengaruh gadget bagi perkembangan moral peserta didik. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 2(1), 1–15.
Waruwu, M., Halawa, Y., Zendrato, J. A., & Telaumbanua, D. (2024). Metode penelitian dan pengembangan (R&D): Konsep, jenis, tahapan dan kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230.
Wijaya, D., et al. (2020). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Jurnal Akrab Juara, 5(2), 182.



